Aktuelt
Gjør business av påkost
Handler om skjønn i bransjen eksisterer det ikke noen enhetlig standard på hva som er normal eller unormal slitasje. Det er heller ikke noe spesielt krav til hvem det er som takserer bilene og hva kunden eventuelt må erstatte etter endt leasingperiode. Ofte er det forhandlerne selv.
Autoreturn uttaler seg om påkost: – Vi mener dette er et kjempeproblem, det er masse folk som er frustrerte, sier salgs- og markedssjef Helge Rognerud i firmaet Autoreturn. Selskapet som ble startet i mai ifjor, har spesialisert seg på faglige vurderinger for leasingkunder når det endelige oppgjøret for leasingbilen skal avgjøres.
Kundene sender taksten for påkost – det vil si erstatningen kunden må betale til leasingselskapet for «unormal slitasje» på bilen, til Autoreturn. Der gjennomgås taksten for i første rekke å se om den er riktig, deretter for å se om eventuelle utbedringer kan gjøres billigere. Selskapet eies av Rognerud og Ole Jørgen Berg-Nielsen, der sistnevnte etter 15 år i bransjen hadde sett at mange leasingkunder hadde behov for veiledning ved retur av leasingbiler, og at bransjen lett påla kundene feilaktige kostnader.
Vi har innsigelser på i gjennomsnitt 23 prosent av takstene som vi får inn. Først må vi vurdere om det er innenfor normal slitasje, og deretter om en eventuell reparasjon er riktig priset, sier Helge Rognerud i Autoreturn. Han nevner et konkret eksempel, der leasingkunden leverte taksten til dem. Regningen var på 27.300 kroner, blant annet med en sekkepost på 21.000 kroner for «diverse». Etter at de hadde gått gjennom taksten og blant annet stilt spørsmål ved sekkeposten, endte kunden opp med en regning på 19.900 kroner. Autoreturn tar deretter provisjon på halvparten av den sparte summen.
Det kan være en del å hente på dette. Det er store forskjeller fra forhandler til forhandler når det gjelder hvordan de opptrer. Vi merker at noen forhandlere forsøker å dytte kostnadene over på forbrukeren, for de ønsker en perfekt bil å selge videre. Det er så mange som ikke har bilteknisk kompetanse, og som dermed ikke ønsker å krangle med leasingselskapet, sier Rognerud. Han tar gjerne kranglene for dem. Hittil i år har selskapet behandlet 275 leasingbiler for sine kunder.
Kilde: DN, http://www.dn.no/privat/2015/08/11/2143/Motor/etter-den-ste-kle